Onderwijs
#schoolzwemmen #gymnasium #reanimatiecursus
“Een leefbaar Maassluis is een wijzer Maassluis!”
Wat wij willen:
Herinvoering van schoolzwemmen
Leefbaar Maessluys vindt het een slechte zaak dat de gemeente het schoolzwemmen heeft afgeschaft en wij willen dit besluit terugdraaien. Vooral voor kinderen waarvan de ouders reguliere zwemles niet kunnen betalen, achten wij dit besluit problematisch. Veel kinderen hebben nog geen zwemdiploma als zij beginnen met schoolzwemmen en voor de rest geldt dat zij vaak enkel hun A-diploma hebben gehaald met reguliere zwemles. Het gros daarvan stopt daarna en gaat niet verder voor overige zwemdiploma’s. Schoolzwemmen bevordert dus ook voor die laatste groep kinderen de zwemvaardigheid en biedt hen de mogelijkheid om meer diploma’s te halen. Schoolzwemmen bespaart de vaak hardwerkende ouders bovendien improductieve reis- en wachttijd.
Taal, lezen en rekenen vormen het fundament
Jongeren beheersen de Nederlandse taal steeds slechter: het niveau gaat achteruit en dat is zorgelijk. Mede door de gevolgen van de coronacrisis zijn de achterstanden in het onderwijs verder gestegen. Kinderen konden niet naar school en kregen beperkter digitaal onderwijs. De gemeente moet ondersteuning bieden waar dat nodig is en de prioriteit ligt wat ons betreft bij de lessen voor Nederlandse taal, lezen en rekenen: het fundament van goed onderwijs. Scholen monitoren dit, instellingbesturen monitoren de scholen en leggen uiteindelijk verantwoording af aan de schoolinspectie. Het is aan het college en de gemeenteraad om de meetbare onderwijsprestaties en rapporten van de schoolinspectie goed te blijven monitoren.
Aandacht voor de vormende taak
Pim Fortuyn zei het al: Onderwijs heeft naast haar klassieke taken ook een vormende taak. Op school leren wij kinderen niet alleen de kennis en vaardigheden waar zij later iets aan hebben, maar ook onze cultuur, normen en waarden, zoals de vrijheid van meningsuiting. Het onderwijs heeft daarin een belangrijke rol, waar ouders die laten liggen. SEO en burgerschapslessen blijven daarom ontzettend belangrijk, zeker als sommige ouders bepaalde onderwerpen liever onbespreekbaar houden.
Wij willen verplichte reanimatiecursussen
Wij willen dat alle kinderen in groep 8 en op het voortgezet onderwijs leren reanimeren. Levensreddende kennis is ontzettend belangrijk en de gemeente zou hier wat ons betreft eventueel subsidie voor beschikbaar moeten stellen.
Wij ontmoedigen de komst van niet-Westers onderwijs
Al het onderwijs waar segregatie in stand wordt gehouden en niet-westerse normen en waarden voorop staan, achten wij onwenselijk en moeten we daarom zoveel mogelijk beperken. Op deze wijze waarborgen we de Nederlandse normen en waarden in ons onderwijs.
Een veilig leerklimaat
Een veilig leer- en leefklimaat begint al op de basisschool, zowel binnen als buiten de klas. Ouders zouden hierbij betrokken moeten zijn. De rolverdeling en hiërarchie tussen onderwijzer en leerling moet helder zijn. We bevorderen de veiligheid met kluisjescontroles op het voortgezet onderwijs om de ongewenste toename aan (steek)wapens in de kiem te smoren. Voor discriminatie en racisme dient zero tolerance beleid gevoerd te worden.
Zorg voor leerlingen met gedragsproblemen en leerachterstand
Scholen met veel kinderen die een taal- en leerachterstand hebben, verdienen maximale ondersteuning. Kinderen met taalachterstanden konden enkele jaren geleden nog terecht bij de logopediste van school, maar dat wordt door het oplopende tekort aan logopedistes steeds moeilijker. Vaak worden er vanuit school of andere instanties al extra uren uitgetrokken om taalachterstanden te verhelpen, dus roepen om meer heeft geen zin. Het project ‘weer samen naar school’ is volgens veel leerkrachten mislukt en werkt niet op de manier waarvoor het bedoeld is. Kinderen met een te grote taalachterstand of met gedragsproblemen moeten daarom sneller kunnen uitstromen naar speciaal basisonderwijs. Uitstromen naar speciaal basisonderwijs gebeurt nu vaak als het te laat is, namelijk wanneer het kind al in groep 5, 6 of 7 zit. Dit komt zowel de school als het kind niet ten goede en veel leerkrachten lopen hier in de praktijk tegen aan. Leefbaar Maessluys wil:
· Sneller de juiste hulp in de klas
· Makkelijkere uitstroming naar speciaal basisonderwijs
LHBT-emancipatie zonder activisme
Onderwijs speelt een belangrijke rol als het gaat om LHBT-emancipatie. Op basisscholen en het voortgezet onderwijs moet dit onderwerp daarom besproken en onderwezen worden. Wat ons betreft gebeurt dat op een beschaafde manier, gebaseerd op de biologisch-wetenschappelijke bevindingen en feiten, zonder onze jeugd daarbij bloot te stellen aan een seksuele subcultuur. Links-liberaal regenboog-activisme draagt niet bij aan de normalisering en emancipatie van LHBT’ers en heeft wat ons betreft geen plaats binnen ons onderwijs.
Focus op baankansen
Wij willen basis- en voortgezet onderwijs stimuleren om extra aandacht te geven aan vakgebieden voor sectoren waar de meeste baankansen voor onze jongeren liggen: techniek, ICT, zorg en onderwijs. Daarbij kijken we ook naar onze positie in de regio, waarin de haven van Rotterdam, logistiek en glastuinbouw belangrijke werkgevers zijn. Leefbaar Maessluys verwerpt bovendien de clichés die hangen aan termen als laag-en hoogopgeleid en hoogbegaafdheid. Iedereen doet er toe en zowel theoretisch als praktisch geschoolde arbeiders dragen hun steentje bij aan onze maatschappij!
Meer aandacht voor lokale democratie
De gemeente dient lessen over de (lokale) democratie blijvend te stimuleren en scholen actief te benaderen om scholieren minstens eenmaal de burgemeester en raadszaal te laten bezoeken.
Meer aandacht voor onze lokale geschiedenis
Maassluis is een prachtige stad met veel historie. Wij willen dat het onderwijs meer aandacht besteed aan de geschiedenis van Maassluis. De gemeente kan hier een ondersteunende rol in bieden. Dat willen we met name in de week van 16 mei, omdat 16 mei de onafhankelijkheidsdag van Maassluis is.
Wij steunen promotie van levensbeschouwing en filosofie
Vakken als levensbeschouwing en filosofie zouden een grotere rol moeten krijgen in het onderwijscurriculum. Alle initiatieven waar scholen zich op dit gebied mee profileren moeten worden toegejuicht.
Meer aandacht voor praktijkonderwijs
Bijzonder talent verdient bijzondere aandacht! Elke leerling verdient onderwijs op maat. We moeten in Maassluis niet alleen dingen kunnen bedenken, maar kunnen maken. Wij zijn daarom groot voorstander van een (voortgezet of MBO) vakwerkschool/opleiding die aantrekkelijk moet zijn voor onze praktisch-ingestelde jongeren.
Wij zijn groot voorstander van maatschappelijke stages
Wij zijn voorstander van een korte maatschappelijke stage die vanuit de middelbare school wordt geregeld. Het is belangrijk dat onze jongeren op een bepaalde manier meer binding krijgen met de maatschappij en een maatschappelijke stage is daar een belangrijk onderdeel van. Veel jongeren hebben nog nooit een verzorgingshuis of voedselbank van binnen gezien. Door onderwijsinstellingen beter met hen te laten samenwerken, kan dit tot stand komen.
Wij stimuleren de komst van een Gymnasium
Op dit moment heeft Maassluis een MAVO, HAVO en VWO. Een gymnasium ontbreekt echter en wij bieden dan ook ruim baan aan de komst van een gymnasium in Maassluis. Wij willen namelijk dat zoveel mogelijk Maassluizers de in hun eigen stad naar school kunnen en niet naar Vlaardingen of Schiedam hoeven, omdat er in Maassluis onvoldoende aanbod is. Er moet uiteraard voldoende vraag naar zijn, maar dit kan worden overlegd met onderwijsinstellingen.
Géén vergoeding voor onderwijsvervoer naar andere gemeenten
Vervoer naar andere scholen in de regio moet niet door de gemeente worden vergoedt. Als ouders en leerlingen hier behoefte aan hebben, vergoeden zij dat zelf. Voor speciaal onderwijs geldt uiteraard een uitzondering, waarbij een wettelijke verplichting geldt voor gemeenten.