Infrastructuur & Mobiliteit
#nachtmetro #deelmobiliteit #gratisparkeren
“Een leefbaar Maassluis is een bereikbaar Maassluis!”
Wat wij willen:
Een nachtmetro op de Hoekse Lijn
Hoe vervelend is het om telkens te letten op de vertrektijd van de laatste metro? Leefbaar Maessluys wil zich maximaal inzetten om een nachtmetro op de Hoekse Lijn te realiseren en werkt daarbij nauw samen met partijen in de regio. Maassluis is onderdeel van de grotere metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH), die ruim tweeëneenhalf miljoen inwoners telt! Wij vinden het onbegrijpelijk dat nachtelijk OV ontbreekt, terwijl dit in de andere metropoolregio’s van Europa de normaalste zaak van de wereld is. De nachtmetro biedt een voordeel voor onze uitgaande jongeren, voor werknemers die ook voor hun nachtdienst graag reizen met het OV en het vormt een impuls voor onze horeca- en toeristensector.
Blijvend inzetten op deelmobiliteiten:
Leefbaar Maessluys wil blijvend inzetten op deelmobiliteiten en ziet vooral een grote rol weggelegd voor de deel-scooters en steps. Wij zijn tevreden over het gebruik van de deelscooters die sinds 2020 beschikbaar zijn in Maassluis. Om overlast en wildgroei van geparkeerde scooters te voorkomen, blijven harde afspraken over de gebieden waar scooters achtergelaten kunnen worden met de aanbieder nodig. Leefbaar Maessluys staat tevens positief tegenover de invoering van deelsteps, zodat mensen zonder rijbewijs, jonger dan 18 jaar en toeristen ook gebruik kunnen maken van deelmobiliteit. Voor de invoering van deelsteps zijn gemeenten echter nog afhankelijk van landelijk beleid.
Investeren in de verkeersveiligheid van de Industrieweg en Julianalaan
Leefbaar Maessluys staat voor veilig en goed doorstromend verkeer. Over het algemeen is dit goed geregeld in Maassluis, maar wij zien zeker ruimte voor verbetering. De huidige verkeerssituatie van de Industrieweg en Julianalaan vinden wij bijvoorbeeld onvoldoende. De verkeersveiligheid is ondermaats, er wordt te vaak te hard gereden en omwonenden ervaren overlast. Dit laatste geldt met name voor de bewoners langs de Julianalaan, die door het zittende college te lang aan het lijntje gehouden zijn. Hier worden tevens de geldende milieunormen overschreden. Aan de hand van de eisen die de CROW stelt, biedt Leefbaar Maessluys een concrete oplossing. De losliggende fietsstroken aan weerszijden van de weg vervangen we door een losliggend fietspad. De autobaan schuift daardoor verder op en komt apart te liggen van het fietspad, gescheiden door een bufferstrook met bomen en lantaarnpalen. Op deze wijze maken we de Julianalaan leefbaarder voor omwonenden, voetgangers en fietsers. Leefbaar Maessluys wil de snelheidsnorm voor de Julianalaan verlagen naar 30 km/u en de weg daarbij voorzien van passende verkeersremmende maatregelen. Aan het einde van dit hoofdstuk kunt u zien hoe wij de Julianalaan willen inrichten.
Niet-bestemmingsvrachtverkeer weren uit het centrum en woonbuurten
Vrachtverkeer in de bebouwde kom is niet alleen vervelend vanwege geluidsoverlast en trillingen, maar kan ook zorgen voor onveilige situaties. We willen een vrachtwagenverbod voor bepaalde buurten, inclusief het centrum voor niet-bestemmingsverkeer. Wat ons betreft is het afgelopen met grote lesvrachtwagens die door de smalle straten van de Molenbuurt, Burgemeesterswijk, Vogelbuurt en het centrum rijden: terug naar de Westlandseweg!
Fietsnetwerk uitbreiden op belangrijke plaatsen
Maassluis moet een fietsvriendelijke gemeente blijven, zeker als we fietsen willen stimuleren. Daarom moet het fietsnetwerk op een aantal punten worden verbeterd of uitgebreid. Zo willen we een duidelijke fietsbaan op de Uiverlaan, zodat fietsverkeer langs, van en naar de Koningshoek een veiligere positie heeft op de weg heeft. Daarnaast zullen stenen fietspaden gefaseerd vervangen moeten worden door asfaltbanen.
Gratis parkeren in Maassluis
Eén van de aantrekkelijke dingen aan Maassluis is het gratis kunnen parkeren van de auto. Wat ons betreft blijft dit zo, want niet alleen toeristen weten het, maar ook al die mensen uit het Westland, Vlaardingen, Schiedam en andere gemeenten die speciaal naar de Koningshoek gaan om te winkelen. Gratis parkeren is dus niet alleen fijn voor onze inwoners, maar ook goed voor het toerisme en onze ondernemingen.
Aanpak van hoge parkeerdruk
Bewoners moeten altijd in de nabijheid van hun woning en bestemming kunnen parkeren. Tegenover het gratis parkeren, geldt dat sommige buurten in Maassluis een te hoge parkeerdruk kennen. Sommige gezinnen tellen soms wel 3 tot 4 auto’s. We willen dat er maximaal 2 parkeervergunningen per huishouden worden verstrekt en dat men voor extra parkeervergunningen meer betaalt. Uiteraard worden parkeerplaatsen op eigen terrein/tuin niet meegerekend. Voor parkeervergunningen in de directe nabijheid van metrostations gelden wat ons betreft strengere eisen, zodat het gebruik van OV wordt gestimuleerd.
Uitbreiding van het aantal elektrische oplaadpunten
Er komen steeds meer elektrische auto’s in Nederland, ook in Maassluis. Op dit moment is het aanbod van elektrische oplaadpunten nog schaars en Leefbaar Maessluys wil daarom dat er mogelijkheden komen voor het elektrisch opladen van auto’s.
Strengere handhaving op foutparkeerders.
Foutparkeerders komen te vaak weg met lage boetes en Leefbaar Maessluys wil dat aso’s harder worden aangepakt door onze handhavers en de politie. Wat ons betreft direct een wielklem aan de auto en een forse bekeuring tussen de ruitenwisser.
Keiharde aanpak van verkeersaso’s
Bestuurders die Maassluis aanzien voor een racecircuit verstoren onze leefbaarheid. Dit soort verkeersaso’s willen we keihard aanpakken. Langs wegen waar veel overlastmeldingen van binnenkomen, moet wat ons betreft de mobiele camera vaker worden ingezet. In goed overleg met de politie kunnen en moeten daar vaker snelheidscontroles worden gehouden. Daar waar mogelijk zien wij snelheidsremmende maatregelen ook als oplossing.
Ons voorstel tot herinrichting van de Prinses Julianalaan: