Leefbaarheid, Identiteit & Integratie
#Hollandsegezelligheid #cultuurbehoud #emancipatie
“Een leefbaar Maassluis is een saamhorig Maassluis!”
Wat wij willen:
De Nederlandse cultuur is leidend
Leefbaar Maessluys staat voor Hollandse gezelligheid en behoud van de Nederlandse cultuur. In Maassluis zijn de Nederlandse tradities, normen en waarden leidend en niet onderhandelbaar. Wij staan voor een Maassluis waar buren elkaar verstaan en respecteren, voor een Maassluis waar nuchterheid en saamhorigheid hand in hand gaan. De afgelopen decennia is onze cultuur echter steeds meer onder druk komen te staan doordat verschillende ideologieën onze samenleving negatief beïnvloeden. Enerzijds is dat de radicale vorm van de (politieke) Islam die zich, met name dankzij de aanhoudende massa-immigratie, in onze poldergrond heeft kunnen wortelen. Ook de welwillende moslims zijn daar de dupe van. Anderzijds is dat het links-liberalisme met het destructieve woke-gedachtegoed, waarmee een weg-met-ons mentaliteit en vorm van zelfhaat wordt gecreëerd: alles wat Nederlands en eigen is, is fout en moet verdwijnen: van straatnamen en standbeelden tot de Gouden Koets en Zwarte Piet. We mogen ook geen blank meer zeggen, omdat die term racistisch zou zijn. Kortom: alle culturen zijn welkom en verrijkend, behalve die van ons. Wij zien beide stromingen als een bedreiging voor de Nederlandse identiteit. Leefbaar Maessluys is glashelder: wij knielen voor niemand en wij zijn geen enkele bevolkingsgroep iets ‘verschuldigd’. Wij duiken niet weg voor maatschappelijke tegenstellingen en conflicten. Discriminatie, racisme, onderdrukking en haatzaaien pakken we keihard aan, uit welke hoek het ook mag komen.
Een realistisch emancipatiebeleid
Leefbaar Maessluys staat voor een realistisch emancipatiebeleid. Wij delen de stelling van Pim Fortuyn die zei dat homoseksuelen en vrouwen in de Nederlandse samenleving niet wezenlijk worden achtergesteld bij mannen, in tegenstelling tot wat veel links-liberale politici beweren. De hypocrisie rondom het LHBT-beleid in Maassluis moet daarom stoppen. Linkse partijen die stellen dat ‘Maassluis een stad voor iedereen’ is, omdat er regenboogvlaggen hangen aan de kerken en bij het Reviuslyceum, slaan de plank volledig mis, want daar zit de homohaat niet. In diverse onderzoeken geven slachtoffers van homohaat namelijk aan dat de daders vaak van niet-westerse afkomst zijn. Daar zal dan ook de focus van het emancipatiebeleid op moeten liggen. De lokale linkse partijen zijn echter nog nooit langs de moskeeën in Maassluis gegaan om daar een regenboogvlag aan te bieden. Het zou hen sieren om dat dan ook te doen, aangezien het links-liberalisme uitgaat van de maakbaarheid van de samenleving. Wij geloven daar overigens niet in, dus instellingen en moskeeën hoeven van ons geen regenboogvlag op te hangen. Wij kunnen andermans cultuur niet zomaar veranderen en acceptatie en emancipatie van de LHBT-gemeenschap zal van binnenuit moeten komen. Leefbaar Maessluys wil de nadruk daarom leggen op inperking van immigratie, veiligheid en emancipatie en de slappe symboolpolitiek met regenboogvlaggen een halt toeroepen. Scheve redeneringen en hypocrisie van links zullen wij aan de kaak blijven stellen.
Iedereen is gelijk
Leefbaar Maessluys keurt elke vorm van discriminatie af, dus ook ‘positieve discriminatie’. Iedereen moet gelijk beoordeeld worden en niemand verdient een voorkeursbehandeling. Wij zijn daarom tegen diversiteitsquota en vacatures met teksten als ‘bij voorkeur zoeken wij iemand van kleur’ en ‘bij voorkeur zoeken wij een vrouw’ bij de gemeente en andere gemeentelijke en door de gemeente gesubsidieerde instellingen. Mensen moeten aangenomen worden op basis van hun kwaliteiten en niet op basis van iemands huidskleur, afkomst of geslacht. Wij beoordelen mensen enkel op hun gedrag.
Verzet tegen het links-liberale WOKE-gedachtengoed
In onze samenleving en vooral sociaal-culturele instellingen is het woke-zijn in opmars. Deze links-liberale ideologie is overgewaaid vanuit de VS en aanhangers menen op te komen voor maatschappelijke misstanden, zoals ongelijkheid, racisme en discriminatie. Zij zijn hier zogenaamd ‘alert’ op en noemen zich daarom ‘woke’, wat ‘wakker’ betekent. Deze gedachtegang vindt zijn oorsprong in het klassieke marxisme waarin een wereldbeeld van onderdrukkers en onderdrukten wordt geschetst. De boeren en arbeiders (proletariaat) zouden economisch worden onderdrukt door de grootgrondbezitters en fabriekseigenaren (bourgeoisie) die het kapitalisme in stand zouden houden. Sinds de val van de Berlijnse muur heeft deze economische visie plaatsgemaakt voor een sociaal-culturele visie. De proletariërs, die dankzij het kapitalisme steeds welvarender werden, maakten plaats voor elk denkbare minderheid: van moslims tot homo’s en van gehandicapten tot mensen van kleur. De bourgeoisie maakte plaats voor de autochtone ‘patriarchale’ Nederlandse cultuur, die in deze wereldvisie onderdrukkend zou zijn voor alle minderheden. Dit gedachtegoed zorgt voor een toenemende overgevoeligheid en intolerantie in onze samenleving. Waar minderheden een zieligheidstempel wordt opgedrukt, worden Nederlanders in het verdomhoekje geplaatst en een schuldgevoel aangepraat. Veel Nederlanders passen daarom zelfcensuur toe en durven sommige zaken niet meer te benoemen, omdat ze bang zijn om voor racist te worden uitgemaakt. Dit is een onwenselijke ontwikkeling voor onze vrije samenleving en Leefbaar Maessluys zal zich lokaal daarom verzetten tegen uitingen van deze woke-waanzin. LHBT-ers, moslims, mensen van kleur en andere minderheden zijn niet zielig en worden niet ernstig onderdrukt in Nederland. Zij zouden zichzelf dat daarom ook niet moeten laten aanpraten. Het zijn volwaardige burgers en daarom zegt Leefbaar Maessluys:
· geen diversiteitsquota;
· afschaffing van de Charter Diversiteit;
· uitschrijving van Maassluis als regenbooggemeente.
Beestje bij de naam noemen
Waar anderen wegkijken of bagatelliseren, benoemt Leefbaar Maessluys de problematiek wel specifiek. Wij noemen de beestjes gewoon bij de naam wanneer we constateren dat bepaalde bevolkingsgroepen zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteit of geweld tegen vrouwen en homoseksuelen. Het is namelijk vrij eenvoudig: we moeten de feiten benoemen om problemen op te kunnen lossen. Het veiligheidsgevoel van Maassluizers nemen we serieus, kaarten we aan en we luisteren naar de noodkreten van slachtoffers. Journalisten mogen geen druk ervaren als zij schrijven over veiligheidsproblematiek in onze stad en kunnen er vanuit gaan dat Leefbaar Maessluys hun persvrijheid waarborgt.
Maassluis ontzien van de huisvesting van immigranten
Immigranten met een verblijfsvergunning (statushouders) worden door het COA verdeeld over gemeenten in Nederland op basis van het inwoneraantal. Leefbaar Maessluys wil extra eisen stellen aan deze verdeelsleutel, waarbij gekeken wordt naar andere factoren zoals het aantal bijstandsgerechtigden en de woningnood. Kortom: kijk naar de draagkracht van een gemeente. Over het algemeen prefereert Leefbaar Maessluys een algemene stop op de huisvesting van immigranten in Maassluis. Onze cultuur, woningmarkt en verzorgingsstaat staan al genoeg onder druk en kunnen de aanhoudende massa-immigratie niet aan. Wereldwijd zijn tientallen miljoenen mensen bereid om naar Europa te emigreren als zij de mogelijkheid krijgen. Nederland kan deze aantallen niet aan. Een langetermijnvisie op demografie, bevolkingsgroei en asielbeleid ontbreekt volledig in de Nederlandse politiek, ook in Maassluis. Leefbaar Maessluys wil daar op lokaal niveau verandering in brengen. Wij willen niet langer meegaan in het asiel-wanbeleid van de huidige regering. Het is genoeg geweest.
Taaleis als resultaatsverplichting
Wij zijn samen Maassluis en samenleven gaat een stuk makkelijker als we elkaar verstaan en een gemeenschappelijk waarden- en normenkader hebben. Leefbaar Maessluys wil dat de taaleis in de bijstand daarom strikt wordt gehandhaafd en dat dit een resultaatverplichting wordt, in plaats van de huidige inspanningsverplichting. Mensen die geen Nederlands spreken, zich niet inspannen om dat te leren en tevens een bijstandsuitkering ontvangen, willen wij korten op hun uitkering met 20% voor de eerste 6 maanden, 40% voor de volgende 6 maanden en na 1 jaar met 100%. De Participatiewet biedt gemeenten deze mogelijkheid en Leefbaar Maessluys wil die volop benutten, zodat er een strenger integratiebeleid kan worden gevoerd.
Strikte maar evenwichtige inburgering
Sinds 2022 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Inburgering, waarbij de gemeente nauwer zal samenwerken met maatschappelijke organisaties om huisvesting, opleiding en inburgering op een goede manier te laten verlopen. We kunnen hierdoor persoonlijke inburgeringsplannen opstellen, maar krijgen helaas niet de beleidsruimte om vrijstellingen te geven als bepaalde inburgeringsvereisten evident niet nuttig zijn voor immigranten. Dat kost onnodig geld, tijd en energie. Leefbaar Maessluys wil in dit soort gevallen dat de gemeente zich gedogend opstelt. Daartegenover staat wel dat we strak op de inburgeringstermijnen moeten zitten, aangezien gemeenten dankzij de nieuwe wet de vaste lasten van statushouders moeten gaan uitbetalen. Om lang wachtlijsten te voorkomen, moet de gemeente beschikken over voldoende taalcoaches. Kleine wachtlijsten zijn echter geen probleem, want geen wachtlijsten betekent dat er niet kosten-efficiënt wordt gewerkt. Daarbij geldt dat we moeten blijven opletten op de onderwijskwaliteit van taalbureaus en moeten waken voor malafide taalbureaus die miljoenenfraude plegen.
Gemengd wonen in Maassluis
Wij zijn een groot voorstander van gemengde woonbuurten, zodat we multiculturele enclaves kunnen voorkomen. Nederland heeft in het verleden een foute keuze gemaakt door immigranten te concentreren in wijken met galerijflats. Dit beleid ondermijnde het integratieproces en versterkte het eenzaamheidsgevoel onder immigranten. Gelukkig is dit de afgelopen jaren verbeterd in Maassluis en Leefbaar Maessluys ziet graag een voorzetting van dit proces. Nieuwe immigranten (statushouders) worden niet gecentraliseerd, maar over heel Maassluis verspreid.
Terughoudendheid en nuance omtrent Islamitische begraafplaats
De Islamitische gemeenschap van Maassluis heeft al enkele malen gevraagd of er een Islamitische begraafplaats gerealiseerd kan worden op locatie De Dijk. Over Islamitische begraafplaatsen valt in het kader van de bredere islam discussie veel te zeggen. Enerzijds kan een Islamitische begraafplaats worden gezien als aanhoudende ‘segregatie van wieg tot graf’. Anderzijds kan een Islamitische begraafplaats gezien worden als een vorm van integratie, omdat moslims niet langer meer in het land van herkomst of van hun (groot)ouders begraven willen worden. Leefbaar Maessluys neemt hier een terughoudende positie in, omdat wij van mening zijn dat zo’n (vaak felle en ongenuanceerde) politieke discussie niet over de ruggen van overleden mensen gevoerd dient te worden. Mocht een dusdanig voorstel aan de orde komen, zullen wij in ons besluit met name kijken naar de financiële aspecten en naar de waarborging van de scheiding tussen kerk en staat. Een dergelijk project dient in elk geval niet gefinancierd te worden van Nederlands belastinggeld.
Een kostenefficiënt subsidiebeleid
Leefbaar Maessluys wil kritisch kijken naar de verstrekking van subsidies voor projecten die speciaal bedoeld zijn voor statushouders. De Rijksoverheid dient dit soort projecten wat ons betreft te vergoeden. Kostenefficiëntie is voor ons de norm en voor projecten die niet het gewenste resultaat opleveren, draaien wij de subsidiekraan dicht.
Geen gerichte subsidies voor ‘specifieke’ bevolkingsgroepen
Leefbaar Maessluys is tegen subsidieverstrekking aan organisaties die zich richten op specifieke bevolkingsgroepen op basis van een etnisch-culturele afkomst. Dat betekent bijvoorbeeld dat we geen subsidies verstrekken aan stichtingen zoals Ummah Wahidah.